|   Szodoma százhúsz napja Lazi Könyvkiadó 2012, Szeged De Sade márki azon kevesek közé tartozik, akiknek neve fogalommá vált. E gátlástalan libertinus művei egészen a huszadik századig tabunak számítottak. Életműve azonban több, mint egy torz nemiségű ember perverz önkifejezése. Sade nagysága a tagadásban van: gyilkos iróniával kezd ki minden morális kategóriát. Szereplőinek tettein és a szájukba adott filozófián keresztül tagadja a hatalom és az egyház – e két gyűlölt intézmény – által szentesített erkölcsöket. Nála nincsen jó és nincsen rossz, az ember az erősebb jogán minden szenvedélyét kiélheti, még úgy is, hogy a gyengébb szenvedéséből meríti a kéjt. 
 „Most pedig, olvasó barátom, hangold rá szívedet és szellemedet a  legtisztátalanabb történetre, mit valaha is írtak a világ kezdete óta;  effajta könyvet sem az ókorban, sem a moderneknél nem találsz. Képzeld  el, hogy az összes úgynevezett becsületes élvezetet, másképp szólva  melyeket az a lelkes lény ír elő számunkra, mit állandóan emlegetsz,  holott nem is ismered, s természetnek hívod, szóval ezeket az  élvezeteket mind száműztük belőle, s ha netán véletlenül mégis  találkozol velük, az csakis úgy lehetséges, hogy valami bűn kapcsolódik  hozzájuk, vagy valami aljasság színezi be őket.” Négy  gazdag ember (a herceg, a püspök, a bíró és a pénzember) időt és pénzt  nem kímélve eltervez egy vidéki összejövetelt, melynek előkészületei  hónapokig tartanak, s a résztvevők összegyűjtésével megbízott kerítők és  kerítőnők egész Franciaországot bejárják. Ez után egy többfordulós  selejtező biztosítja, hogy csak a legjobbak kerüljenek a világtól elzárt  kastély vendégei közé, majd kezdetét veszi a négy hónapig, vagyis  százhúsz napig tartó „mulatság”, amit helyesebb, ha egy orgia és  kínzódélután keverékének képzelünk el. Az események leginkább arról  szólnak, miként leli kedvét a négy libertinus (magyarul leginkább  szabadosan élőnek lehetne fordítani) uraság az elrabolt, megvásárolt,  idekényszerített fiúkban, férfiakban, lányokban és asszonyokban  egyaránt. Egyszerre élvezik a férfi és női szerepet, vágyaikat  mindenféle, a megszokottól eltérő módon gerjesztve és táplálva. A több  mint százfős rendezvény előre megtervezett menetrend és szabályrendszer  szerint zajlik, amit egészen a végéig sikerül tartani, ám akkor  elvadulnak az addig sem ártatlan szenvedélyek. A járóképes kevesek  távoznak, hogy tovább éljék bűnös életüket. Nagyjából és röviden így  tudnám összefoglalni Donatien Alphonse François de Sade (1740.  június 2.–1814. december 2.) leghíresebb könyvét anélkül, hogy  részletekbe bocsátkoznék, s így mindenféle erkölcsvédő és egyéb  szervezetek neheztelését magamra vonnám. Akárcsak  regényének alakjai, de Sade is bűnös életet élt. Kicsapongásai miatt  több alkalommal börtönbe került, s egy idő után már többet volt rács  mögött, mint szabadon. Ezt a könyvét is a börtönben írta, mégpedig egy  hosszú, nagyjából tizenkét méteres papírtekercsre, ami a Bastille  lerombolásánál tűnt el, és csak a XX. század elején került elő – sokak  legnagyobb megbotránkozására és bánatára. A téma egyébként még a  korabeli franciák között sem aratott osztatlan sikert – hiába tartotta  akkoriban mindenki ezt a nemzetet a szerelem művészetében  legjártasabbnak –, a márki ugyanis alaposan túllépett az akkori  közerkölcsökön, gyakorlatilag nem tartott meg semmit a hagyományos  férfi-nő párkapcsolatból, helyette olyan új elemeket használt, mint a  róla elnevezett szadizmust, vagy egyéb, az ember anyagcseréjével  kapcsolatos figurákat. Nem volt egyszerű dolog átrágni  magam a könyvön, menet közben ugyanis többször le kellett tennem, mert  felfordult a gyomrom a borzalmas részletektől, de valahogy mindig erőt  vettem magamon, és folytattam, mert úgy gondoltam, elég szilárd az  értékrendem, és ha képes vagyok elvonatkoztatni a pornográf tartalomtól  és a brutalitástól, talán feltárul előttem a lázadó író filozófiája,  amellett, hogy megismerhetem a rokokó világ túláradó szexuális  fantáziálását. Nos, arra mindenképpen rájöttem, hogy a mű több, mint  perverz önkifejezés, hiszen a leírtak csupán eszközök a szerző által  gyűlölt hatalom és egyház által szentesített erkölcsök tagadására.  Persze lehetett volna ennél egyszerűbb, kevésbé torz, perverz és  brutális módot választani, de az valószínűleg senkit nem vágott volna  ennyire gyomorszájon. Olyan ez, mint egy sokkterápia, bár nem tudom,  hogy ki tudja-e számítani bárki, kire milyen hatással lesz, ha  elolvassa. Mint ahogy az is kiszámíthatatlan, hogy a manapság egyre  divatosabbá váló erotikus-romantikus regények mit váltanak ki az  emberekből.  
 http://ekultura.hu/olvasnivalo/ajanlok/cikk/2012-12-12+09%3A00%3A00/marquis-de-sade-szodoma-szazhusz-napja | |
| Kategória: | Erotikus könyvek | 
| Terjedelem: | 456 oldal | 
| Méret: | 135 mm x 208 mm | 
| Kötés: | kartonált | 
| Nyelv: | magyar | 
| ISBN: | 978-963-267-190-1 | 
| Súly: | 0.41 kg | 
| Ár: 2 999 Ft 2 399 Ft | |
| Elfogyott | |
| 
 | |





